Partneři 2024

Partneři 2024

Partneři 2011

  • 21_bernard
  • 27_isoma
  • 31_duratec
  • 31_e_tilak
  • 31_sirjoseph
  • 32_garmin
  • 33_petzl
  • 34_thermarest
  • 35_Wtb
  • 40_Isaac
  • 41_Lawi

Facebook

Facebook profil

Tisková zpráva

Naposledy jsme zjišťovali, jak probíhá příprava na začátku ledna. Start se kvapem blíží, je něco nového?

No, vlastně jo. Tak, jak jsem si pochvaloval, že všechno běží hodně dobře, tak se to zaseklo. Z prvního campu na sněžných kolech, které pravidelně organizuji, jsem si přivezl docela těžký infekční zánět průdušek. Campy jsou vždycky problém, přijíždí sem lidi, kteří jsou občas napůl nebo někdy i úplně nemocní. Je pak jednoduchý od nich za tu dobu něco chytit, zvlášť, když jste v těžkým tréninku a organismus bývá vysílený. I teploty nad nulou nahrávali nemocem. Nasadili mi antibiotika, pak druhý, třetí už se báli, dobrý to ale stále nebylo. Teprve v těchhle dnech to vypadá, že to snad odeznělo a začínám opět trénovat. Musím ale pomalu.

To nevypadá dobře, je šance se dostat ještě do formy?

Do formy už ne, ale zkusím zachránit aspoň něco z toho, co jsem měl natrénováno. Po 3týdenní pauze a dvojité dávce antibiotik začínáte znova od nuly. A start je v podstatě za 3 týdny. To už se toho moc nestihne.
Původní plán bylo mít do startu najeto 7-10 tisíc kilometrů. Šlo to výborně a těch 7 tisíc jsem téměř měl najeto už v první půlce ledna. Teď je to pryč, snad mi to ale pomůže, abych se aspoň rychleji dostal na fyzicky přijatelnou úroveň. Jak říkám, na Aljašce jde o výsledek až ve druhé řadě. Musíte na tom být fyzicky skvěle, abyste se tam odtud v případě problémů dostali. A je to Aljaška v zimě. Problémy nastanou vždy.

Co si ale pamatuji, stávalo se, že jste i v minulosti měl problémy v přípravě před velkými a těžkými extrémními závody. A pak to většinou dopadlo dobře až skvěle?

To je pravda, víc nebo míň to nastávalo. Problém je ten, že na těch závodech je podmínka být na tom fyzicky výborně v první řadě kvůli vaší bezpečnosti, kvůli snížení rizika. Nemáte s nikým spojení, a tak se musíte z té divočiny vždy dostat sám. A tak polykáte v přípravě množství kilometrů 4-8 hodin denně, hodně času zabere i technická příprava, shánění vybavení a speciálních věcí, peněz. Komunikujete s médii. Večer a po nocích se snažíte dělat svou běžnou práci, která vás živí. Je to jako byste měli tři zaměstnaní na plný úvazek najednou. Snažíte se stihnout vše a nic neošidit. Na nějakou regeneraci či odpočinek není vlastně ani čas. Stává se, že tělo řekne dost. A to, že mi to pak vždy při závodech nějak prošlo, je fajn, spoléhat se na to ale úplně nejde. I když moje heslo je nevěřte na zázraky, spoléhejte na ně.

Takže o zrušení startu neuvažujete?

To vůbec ne. Věřím, že od teď už zas vše půjde jak má. Ono není tak lehké zahodit vlastně roční přípravu. Rok to máte v hlavě, myslíte na to a poslední půlrok už vlastně neexistuje nic jiného. Žádný volný čas, žádná rodina, vyvlíkáte se z všemožných povinností, existuje jen Aljaška.
Za dobu 14 let těchhle extrémních závodů jsem zrušil jen jediný start – a to byla shodou okolnosti právě Aljaška v roce 2006. To jsem měl úraz kolene a berle – to fakt nešlo. Snad se nic takového nebude už opakovat.

Pojďme od Vás na Aljašku. Určitě víte, jak tam to teď vypadá?

No vlastně podobně jako se mnou. Jakoby taky měla horečku. Teploty tam byly často nad nulou. A to i ve vnitrozemí, kde průměrná zimní teplota je −37 °C. U nás taková teplá zima nevadí, tam je to problém. Cesty vedou po řekách, přes jezera, močály. Jsou tedy absolutně nepoužitelné, propadáte se tam a hodně míst je odříznutých. Když je nad nulou, Aljaška trpí. Pak najednou udeří mrazy a zas problém, všude nateklá voda, vlhkost, vše zmrzne a přestane fungovat. Trvalý velký mráz nevadí, s tím uměj fungovat perfektně. Je to nějak vše naopak, dole ve Státech měli −40 °C a na Aljašce nad nulou a déšť. To je pro Aljašku velká abnormalita. Výhled na blízkou budoucnost je ale optimistický, teploty by měly začít klesat k −15, −20 °C.

Tak ať jste oba s Aljaškou opět ve své běžné kondici a vše proběhne jak má.

Děkuji

Honza Kopka

Comments are closed.